Kas ir aspidistra?


Man pašai ar ilgi nebija skaidrs kā tas augs(?) izskatās, bet nu tante google zin visu. :))
Bet šoreiz par ko citu, par Džordža Orvela (George Orwell) darbu "Lai plīvo aspidistra" (Keep the Aspidistra Flying).
Vispār uz bibliotēku gāju cita iemesla pēc un ja godīgi vispār nezinu kapēc to grāmatu pagrābu, bet..kā teiktu mans nu jau ex-kolēģis, kosmoss piespēlēja.
"Gordons Komstoks, neīstenojies dzejnieks, aiziet no “laba” darba reklāmas aģentūrā un sāk strādāt grāmatnīcā, lai tā iegūtu laiku rakstīšanai. Gan gūdams pieticīgus panākumus dzejā, viņš sāk lēni un apzināti slīgt arvien dziļākā nabadzībā, galu galā nonākot līdz vientuļai, nožēlojamai eksistencei. Visu, pret ko viņš saceļas, simbolizē derdzīgā aspidistra: mājas svētība viņam nozīmē dzīvi trula mietpilsoņa cienīgumā un pakļaušanos “naudas dieva” tirānijai. Ceļojums sevī aizved Gordonu haosa bezdibenī, biedē viņa ģimenes locekļus un allaž uzticīgo Rozmariju, kuras piedāvātā mīlestība un drošība satricina viņa apņēmību iet izraudzīto dzīves ceļu."
Tas par grāmatas pamatsižeta izklāstu un nav jau nemaz sīkāk jāskaidro kādus politiskos aspektus autors ir aplūkojis (starp citu, "1984" un "Dzīvnieku ferma" man no sociālpolitiskā aspekta, lasot tās studiju laikā ļoti patika un var teikt, ka tās savam laikam, kad tās ir rakstītas ir ļoti pareģojošas).
Bet par to kas bija aktuāls man, 1934. gads, lielā depresija, bezdarbs, sapņi, nepiepildītas cerības un jauna cilvēka sabrukušās ilūzijas un dzīve pilnīgi ačgārnā prāta stāvoklī, kam nav nekāda sakara ar realitāti. Jā, kaut kas man ļoti pazīstams, pārcelts tikai mūsdienās un iztiekot bez dažām situācijām. Laikam jau svētīgi paskatīties uz sevi no malas. Un dzīvē jau pierādās, ka no krīzes tevi izsit vēl lielāka krīze vai satricinājums (nu tas tādā gadījumā ja neesi neko darījis vai pa daudz esi apmaldījies savos prāta greizajos spoguļos), grāmatas varonim paveicās, otras puses mīlestība viņa situācijā palīdzēja to glābt. Nu bet man, man ir savādāk...un izrādās arī tāds nobeigums ir iespējams...
Bet par aspidistru, izrādās tā ir klasisks vidusšķiras simbols tā laika Lielbritānijā un ļoti dzīvelīga puķe piedevām. :)

Komentāri

Populāras ziņas