Baba Jaga izdēja olu



Dubravkas Urgešičas
(Dubravka Urgešič) darbs "Ragana izdēja olu" (Baba Jaga je snijela jaje) ir savdabīgs triptihs kurā autore spēlējas ar slāvu mitoloģijā populāru tēlu - Babu Jagu un vecumu kā tādu.
Par grāmatu izlasīju kādā no grāmatu blogeru blogiem un tai bija sniegts visai kritisks vērtējums, tomēr bibliotēkā ieraugot šo darbu, es to paņēmu, jo kā mēs visi zinām, gaumes ir atšķirīgas un vai ir interesanti un patīk var spriest tikai izlasot pašai.
Horvātu autores dabs sastāv no trim daļām - pirmās, tādas kā autobiogrāfiskas, kur autore apraksta savas attiecības ar savu slimo un veco māti un tās dīvainības. Otrajā daļā ir tāds kā spā piedzīvojumu stāsts, kur darbojas trīs večiņas un vēl kāds bariņš tēlu. Trešā daļā ir tāds kā Babas Jagas tēla apskats un literatūras pētījums.
Jāteic pirmā un otrā daļa man patika, tomēr trešā - nu tā, lai gan bija gana izglītojoša, tomēr mazliet vēlējos lai grāmata beidzas un jāsaka, ka pašā grāmatas nobeigumā vēl bija izteikti karojoši feministiska nots. Vispār ja tā paskatās uz grāmatu kā vienotu veselumu, bija interesanti, vietām ļoti humorīgi un pašlaik vismaz virspusēji esmu izglītota, kas tad slāvu folklorā ir Baba Jaga un kāda tai ir nozīme dzimtes studijās. Manuprāt, nevisai pareizs ir lēmums latviešu versijai izvēlēties nosaukumu "Ragana izdēja olu", jo Baba Jaga nav vis kaut kāda ragana, bet specifisks tēls.
Izrādās grāmata ir iekļauta Canongate (Skotijas izdevniecība, kas izlaidis speciālu sēriju mītu traktēšanai mūsdienu versijās) mītu sērijā no kuras izradās esmu lasījusi Margaretas Atvudas "Penelopiādi". Vispār šī sērija mani ieinteresēja un izskatās, ka laikam vēl tikai viena grāmata ir izdota latviski, līdz ar to varbūt šis ir labs motivātors palasīt angliski(nu vairs neavru attaisnoties, ka nav kur un nevaru dabūt, jo man ir mazs ķīniešu draudziņš ar uzinstelētu Aldiko grāmatu rīderi).

Komentāri

Populāras ziņas